Procesverandering - Overcloudcomputing.nl

Procesverandering

De werkprocessen in een organisatie veranderen als gevolg van cloud computing, omdat de technische ICT-middelen die die werkprocessen ondersteunen op een andere manier worden aangeleverd (via het netwerk in plaats van geïnstalleerd op de computer). Met name de rol van de IT-partner verandert daardoor.

IT partner wordt innovatiepartner

Wanneer u applicaties uit een externe cloud gebruikt, is het niet meer mogelijk om zelf aan de knoppen te draaien om innovaties door te voeren. U gaat innovatie nu veelal ‘inkopen’ bij uw IT partners, of dat nu gaat om extra functies in een SaaS-dienst of meer verwerkingskracht voor een Big Data workload (IaaS). In de regel zult u vaker met uw partner in gesprek moeten over bepaalde wensen van de business in plaats van dat u een technisch gesprek voert over infrastructuur. Omring u dus met IT-partners die dit gesprek aankunnen en in staat zijn business-vragen te relateren aan de eisen van uw infrastructuur.

Inkoop wint aan gewicht

Als u applicaties naar de cloud verhuist of in de cloud gaat werken besteedt u de zorg voor de techniek uit. Dat is natuurlijk prettig, maar u kunt dus ook geen ingrepen doen wanneer de techniek niet werkt. De leveringsafspraken (uptime, beveiliging, etc.) die u afspreekt in de contractfase zijn daarom cruciaal en de procedures bij het inkopen van nieuwe diensten worden daarom belangrijker bij cloud computing. Zorg ervoor dat er een goede afstemming is tussen de IT-afdeling en de business. Zo zorgt u ervoor dat u zowel de gewenste functionaliteit als de gewenste leveringsgaranties in huis haalt.

Kostenbeheersing wint aan gewicht

Een kenmerk van cloud computing is dat diensten op afroep kunnen worden aangeschaft. De business krijgt de beschikking over een portal en kan daar bestellen wat ze wil, van storage tot verwerkingskracht en kan ook veel sneller over IT-middelen beschikken, wat een groot voordeel is. Er komt echter wel een verantwoordelijkheid bij met betrekking tot het beheer van zo’n portal. In de praktijk komt het bijvoorbeeld nog wel eens voor dat een bedrijf voor de duur van een project een testserver huurt en dat deze vervolgens niet wordt afgeschaald. Richt in ieder geval een autorisatieproces in en maak mensen verantwoordelijk voor het aanschaffen van diensten.

IT-partner schuift naar voren in het escalatieproces

Bij cloud computing wordt de techniek beheerd door de IT-partner, niet door de IT-afdeling ter plaatse. Wanneer er een escalatie plaatsvindt, kan de IT-afdeling daardoor maar beperkt ingrepen doen. Ze zullen veel sneller moeten bellen met de IT-partner om hen te bewegen de problemen op te lossen.

Dit is een bijdrage van Simac, kennispartner van het ICT informatiecentrum.
Simac | De Run 1101 | 5503 LB Veldhoven
Tel.: +31 (0) 40 258 29 11 | cloudcoach@simac.nl | uwcloudcoach.nl